valgfaget kulturmøde på Rønde Højskoel

Kulturmøde

Dette fag er for dig, der gerne vil være rigtig god til at møde nye mennesker åbent og ærligt. Faget gør det muligt at arbejde med mangfoldighed og især kulturel mangfoldighed og interkulturel kompetence. Vi er så heldige, at flere internationale elever stikker næsen forbi Rønde Højskole, og derfor kan vi skabe et ægte kulturmøde.

I faget vil vi undersøge de forskellige kulturer, som er repræsenteret på skolen og lære en masse om hinandens baggrunde. Vi vil undersøge, hvad der er svært og hvad der er nemt, når kulturer mødes, og vi vil blive klogere på hvad der skal til, for at mennesker kan leve med forskellighed og modsætninger på gode måder. Undervisningen vil både have filosofisk karakter, hvor fordomme og grundlæggende antagelser om mennesket og verden undersøges, men også helt praktisk karakter. For hvordan hilser man egentlig pænt på hinanden i Japan, hvordan forholder man sig til døden i Mexico, og hvordan danser man I Kenya?

Mennesker er faktisk mere ens end forskellige, og derfor vil vi også gå på opdagelse der, hvor mennesker er ens og finder tryghed og tillid hos hinanden. Nogle gange vil vi opdage, at vi har mere tilfælles med en  person fra den anden side af jorden end en person på den anden side af vejen. Temaer, der bliver taget op er for eksempel musik, store tænkere, humor, læring, dannelse og ”hvad er en højskole”. I faget vil vi også tage fat i nogle aktuelle temaer. Hvis der for eksempel er valg, vil vi undersøge valg og politiske systemer på tværs af lande.

Vi arbejder både med oplæg og film, men også med meget inddragelse, præsentationer og rollespil. For tekster og teori er en ting, men i klassen sidder en masse eksperter, som har meget viden, og den viden sætter vi i spil i dialog og debat.