PÅ HØJSKOLE MED DAGPENGE

Er du under 25 år og berettiget til dagpenge, kan du inden for de første 6 måneder af din ledighedsperiode tage et højskoleophold, du selv betaler. Under opholdet modtager du 50% af højeste dagpengesats.

En oplagt mulighed for dig, der lige er blevet ledig eller snart afslutter uddannelse og ikke har job i sigte.

Højskole – dit livs oplevelse

Rønde Højskole er for dig, der gerne vil afklares og opkvalificeres til at finde arbejde eller videreuddannelse.

Højskoleopholdet er en mulighed for at udvikle dig og udforske nye sider af dig selv. Det sker i højskolefællesskabets trygge rammer, hvor der er plads til at være den, du er.

Et højskoleophold er en oplevelse for livet. Nye venner, nye oplevelser og nye horisonter i dit liv.

Erfaring til ansøgning på kvote 2 og dispensation

Mange uddannelser ser positivt på højskoleophold, når de vurderer kvote 2- og dispensationsansøgninger. Har du en drøm om optagelse på en bestemt uddannelse kan højskole være vejen til optagelse.

Pris og tilskud – hvad skal du betale?

Et højskoleophold på Rønde Højskole kan vare fra 12-23 uger og koster 1.450 kr om ugen. Dertil kommer en studierejse til ca. 4.400 kr. samt et indmeldingsgebyr på 1.500 kr. eksempel: 19 uger på højskole:

19 x 1.450 kr. = 24.700 kr.
Studierejse = 4.400 kr.
Indmelding = 1.500 kr.
I alt = 33.450 kr.

Alle har mulighed for at ansøge om tilskud. Der tages forbehold for prisændringer.

Eksamens- og prøvefri undervisning

På højskole er det lysten til at lære noget nyt, der styrer værket. Du følger et fast skema fyldt med spændende valgfag. Du skal ikke til eksamen eller andre former for prøver og lærerne tilrettelægger undervisningen så du og de andre elever har stor indflydelse på både indhold og form.

Uddannelsesforberedende linjer

Du kan vælge én af følgende linjer med ca. 8 lektioner om ugen

• Sygepleje & Medicin – forberedelse til et liv i sundhedsektoren.
  • Science & Technology – til dig, der vil arbejde med naturvidenskab
  • Psykologi & Pædagogik – til dig der vil arbejde med mennesker
  • Journalistik, Medier & Kommunikation – forberedelse til optagelsesprøverne på journalistuddannelserne

Andre linjer
Kombiner uddannelsesforberedende linjer med fx:

Filosofilinje – debat, teori og granskning af livets store spørgsmål. Adventurelinje – kom tæt på naturen med kano, kajak, mountainbike, klatring, teambuilding, friluftsture og overlevelsestur. Rejseprojektet – din drøm, din rejse, din oplevelse! Skræddersy din rejse ud i verden. Find det rigtige volontørsted og nogen at rejse med. Asien, Afrika, Europa og Sydamerika.

En bred vifte af fagtilbud

Ved siden af linjefagene kan du vælge blandt en række fag inden for idræt og motion, kunst og håndværk, musik samt en række samfundsorienterede fag som fx politik eller kultur.

Højskole – dit livs oplevelse!

Når du tager på højskole, er det, der foregår uden for undervisningen mindst lige så vigtigt som det, der foregår i timerne. Vi lægger stor vægt på det gode fællesskab, hvor der er plads til alle.

Du vil opleve, at det er sjovt at arbejde med fagene, og du vil møde engagerede lærere, der også er til stede på skolen ud over undervisningen. Hygge, fester, rejser, idræt, diskussioner og udfordringerne i livet sammen med andre de andre elever er væsentlige elementer i et højskoleophold.

Hvis du vil vide mere

Kontakt Rønde Højskole hvis du har spørgsmål, til fag, skema, økonomi osv. du kan også kontakte din a-kasse for at høre mere om dine muligheder.