Kor

Det er ikke sikkert, at du ved det, men faktisk ELSKER du at synge i kor! Eller – det kan du i hvert fald komme til, hvis du vælger at gå til kor på Rønde Højskole!

Kor er for dig, der elsker at synge! Måske har du sunget i kor før, måske er det længe siden – eller måske er du helt nybegynder? Alle er velkomne!

Til kor arbejder vi med stemmen som instrument, og du bliver introduceret til forskellige opvarmningsøvelser og grundlæggende stemmeteknik, som f.eks. vejrtrækning, støtte, dynamik samt valg af stemmefunktion, og vi øver os i at blive mere bevidste om vores egen stemme. Derudover har vi et stort fokus på kroppen, for måske tror du, at sang er noget, der foregår oppe i munden, men faktisk har vi brug for hele legemet for at synge godt.

På højskolen synger vi fællessang til samlingerne hver dag, men kor er slet ikke det samme. Her bliver du nemlig også klogere på, hvilken stemmegruppe du hører til, da vi oftest synger flerstemmigt. Du vil opleve, at du for hver uge bliver bedre og bedre til at holde din egen stemme blandt de andres. Du behøver ikke at kunne læse noder.

Til kor synger vi primært rytmisk pop/rockmusik, men vi kaster os også gerne over klassiske stykker eller sange fra højskolesangbogen. Du vil derfor kunne komme til at synge alt fra Lana Del Rey og David Bowie til Carl Nielsen og Sebastian. Til kor har vi fokus på det fælles projekt det er at synge sammen. Vi synger sjove, tilgængelige værker og oplever, hvordan det at synge sammen kan give et helt særligt fællesskab. Vi øver ikke frem mod noget bestemt, men der er tradition for, at vi giver et nummer i lokalområdet engang i løbet af opholdet samt at vi synger for skolens øvrige elever, når chancen byder sig.

Til kor er det vigtigt for os at blive klar over vores musikalske ståsted. Derfor vil du undervejs også stifte bekendtskab med kormusik sådan som den så ud for 100 år siden, og sådan som den udfolder sig på verdensscenen idag.

Korfaget handler ikke kun om at synge; det handler om at skabe et stærkt fællesskab og dybe forbindelser gennem musikken. Vi støtter og inspirerer hinanden og bygger venskaber på tværs af vores musikalske rejse. Når vi synger i kor opdager vi, at der er mere mellem linjerne; både mellem nodelinjerne og tekstens.

Så kom med i koret og kom med i et unikt fællesskab med glæde, energi og kærlighed! Vi lyder godt, men først og fremmest er det helt vildt sjovt!