Højskole handler om at blive klogere på sig selv

For Johanne Lorenzen handlede højskoleopholdet om afklaring. Og den fik hun: Johanne skal være jordemoder.

Johanne

Efter en færdiggjort STX stod Johanne uden planer og en stigende panik. For hvad skulle der ske efter gymnasiet? Og hvordan kunne drømmen om at arbejde indenfor sundhedsvæsenet blive til virkelighed?

”Midt i min fortvivlelse om hvad der skulle ske efter gymnasiet, fortalte min kusine mig om Rønde Højskole. En højskole lige for mig! Jeg har nemlig altid vidst at jeg ville have en uddannelse inden for sundhedsvæsenet, men om det lige skulle være jordemoder, medicin eller sygeplejerske vidste jeg endnu ikke.

Det var derfor et oplagt valg at tage på Rønde Højskole for at blive klogere på mit uddannelsesvalg, netop fordi højskolen tilbyder den studieforberedende Sygepleje & Medicinlinje. At jeg så oven i købet ville få de sociale oplevelser og møde nye søde mennesker var blot en bonus,” fortæller Johanne.

At snuse til studiet

For Johanne var det vigtigt, at højskoleopholdet kunne give hende et realistisk billede af livet som studerende. Hun kom nemlig direkte fra gymnasiet.

”Jeg havde allerede haft Biologi A, og derfor var det en rigtig fin mulighed for at få det hele repeteret og derudover lige at få lov til at snuse til det latinske sprog og fagudtryk.

Vi havde ud over højskolelærerne to medicinstuderende til at undervise os. De var med til at give mig en idé om, hvilket niveau jeg kunne forvente mig på uddannelsen og svare på alle vores interesserede spørgsmål om, hvordan det er at være studerende,” siger hun.

Vi er alle i samme båd

Højskoleoplevelsen blev skelsættende for Johanne. For en ting er fagligheden, en anden ting er alle de skønne oplevelser, hun fik med i bagagen. Både nye venskaber og rejser ud i verden, som pirkede til Johannes egen rejselyst.

”Jeg fik så mange fantastiske oplevelser. For det første er det en oplevelse i sig selv at bo og være omgivet af andre skønne mennesker hele døgnet, og følelsen af at vi alle var i samme båd: alle skulle forberede sig på uddannelse, om det så var for at forbedre sine kvote-2 chancer eller blive klogere på sit uddannelsesvalg.

Derudover er ture og oplevelser som vandre- og klatretur i Norge, overlevelsesturen og rejsen Island nogle, jeg sent vil glemme.

Rønde Højskole har også en international linje, hvor blandt andet tidligere flygtninge er elever. At lære dem at kende, og høre deres historier og perspektiv gav personligt meget, og gav en meget bedre kulturel forståelse,” siger hun.

Det er okay ikke at have travlt

En vigtig erfaring for Johanne var også den, at hun ikke behøvede at stresse helt så meget, som hun troede. Det er vigtigt at give sig selv tid til at mærke efter og få truffet et godt valg.

”Ved siden af højskolen fik jeg muligheden for at være frivillig på det lokale plejehjem. Denne erfaring og højskoleoplevelsen som helhed var al sammen med til at bekræfte mig i, at det var indenfor sundhedsområdet jeg ville uddanne mig.

Jeg fik lov til at snuse til de forskellige uddannelser og lærte at acceptere, at jeg ikke behøvede at fastlåse mig på en bestemt uddannelse. Det var okay, at jeg ikke havde travlt, først ville ud at rejse, få nogle livserfaringer og derefter finde min rette hylde,” siger hun. Og som sagt, så gjort.

Blev klogere på sig selv

Johanne valgte at rejse ud i verden og kom hjem fuld af ny energi og med en studieplads i bagagen: en plads, der i høj grad også blev hendes, fordi hun var blevet klogere på sig selv.

”Jeg har skiftevis arbejdet og rejst både kortere ture, men også været på interrail i Europa, 5-måneders backpackerrejse på egen hånd i Sydøstasien og New Zealand, og sidste efterår var jeg 1,5 måned i Peru, ligeledes på egen hånd. Men efter tre et halvt års sabbat og bliven klogere på mig selv fandt jeg min hylde. Jeg læser i dag til jordemoder i Esbjerg på 1. semester, og det er jeg super glad for,” slutter Johanne.