Business & Economics

Linjefaget Business & Economics er for dig, der er optaget af staters, virksomheders og organisationers aktiviteter i en globaliseret verden. Læs mere her.

Frederik vil arbejde for Roskilde Festival: Mit talent er at få ting til at ske.

23-årige Frederik har valgt Rønde Højskole på grund af linjefaget Business & Economics, hvor han får mulighed for at arbejde med rigtige virksomheder

Frederik Vejsgaard kommer fra Assens på Fyn, hvor han i første omgang tog en almen STX. Sabbatårene bagefter brugte han blandt andet på at arbejde på chokoladefabrikken Summerbird, hvor han var involveret i alt fra produktion af luksus-flødeboller til salg. Han flyttede til Aarhus, solgte mere chokolade og rykkede hjem til Fyn igen, da coronaen ramte. Opholdet i Aarhus havde åbnet hans øjne for Serviceøkonomistudiet. Og så begyndte han at undersøge muligheden for at tage på højskole.

Frederik-Vejgaard - højskoleelev

Ud at bruge iværksætter-genet

”Jeg var ude at besøge flere forskellige højskoler, men Rønde Højskole var den eneste, der tilbød Business & Economics som linjefag. Mit talent har altid været at få ting til at ske – hos mig er der bare kort fra tanke til handling. Jeg har været politisk aktiv, blev Årets Initiativtager på STX og var ham den irriterende, der var oppe at sige noget til enhver samling. Folk kan i øvrigt godt leve med det, når bare det er fornuftigt, det man har at sige. Så jeg vidste bare, at jeg skulle ud og bruge mit iværksætter-gen til noget,” fortæller Frederik.

Arbejde med rigtige virksomheder

Det, der især tiltalte Frederik, var muligheden for at arbejde med projektledelse og entreprenørskab, og på Rønde Højskole er hele januar måned sat af til et kursus i netop dette. Koblet med linjefaget Business & Economics var det ideelt for Frederik.
”Jeg valgte det primært for at blive bedre til økonomi og organisation, både mikro- og makroøkonomi. Vi har for eksempel arbejde med differentialregning, som nu endelig begynder at give mening. Jeg bliver udfordret og lærer nyt hver eneste time. Og det, der især tiltaler mig, er case-arbejdet. Vi arbejder praksisnært og med rigtige virksomheder, som har et problem, vi skal løse. Det er fedt, at det ikke bare er støvede gamle teorier,” siger Frederik.

Eventkoordinator in spe

Når Frederik er færdig med sit højskoleophold er planen at søge ind på studiet i Aarhus. Og drømmejobbet hedder eventkoordinator eller konsulent med speciale i iværksætteri og projektledelse.
”Jeg vil allerhelst arbejde for en virksomhed som Roskilde Festival, hvor jeg gerne vil være med til at skabe fantastiske events for festivaldeltagerne og være med omkring alt det organisatoriske, hvor du har kunder, du skal gøre glade og tilfredse,” siger Frederik.

Kom til åbent hus

Online informationsmøde