Branding, iværksætteri, universitetsbesøg og nationalregnskab -vi har travlt på linjefaget Business & Economics! Her er de 5 sjoveste cases, højskoleeleverne har arbejdet med her i foråret:
1. Virksomhedsbesøg hos Aarhus Universitets start-up hub The Kitchen
Vi har besøgt en af de gryder, hvor iværksætteriet virkelig syder. Der findes flere af dem rundt om i landet, men The Kitchen er helt særlig, idet stedet både huser forskere og iværksættere. I dette møde mellem personer med rigtig meget viden og personer med rigtig meget gå-på-mod har iværksætteriet gode vilkår. De danske universiteter har da også et stort fokus på at koble forskning tættere sammen med iværksætteri. Al den viden, der bliver produceret, skal ud og blive til projekter og virksomheder i virkeligheden.
2. Virksomhedsprojekt
Vi har i de første uger af foråret knoklet med et virksomhedsprojekt. Her har vi selv valgt nogle virksomheder, vi ville arbejde med, og kontaktet dem med henblik på at lave et produkt til dem. Her har nogen f.eks. arbejdet med brandet Copenhagen Cartel, der sælger svømmetøj. Sammen har de lagt en strategi for, hvilket land virksomheden skal starte op i, når den har erobret de nære markeder, som er de nemme frugter at plukke. Grundet kulturelle og logistiske forhold blev elevernes svar Japan. Et land som har en god infrastruktur og hvis kultur er meget progressiv ligesom den danske.
3. U-DAYS
På linjen går vi meget op i studievejledning, og derfor tog vi også til U-days for at besøge nogle forskellige uddannelser. Vi så en miniforelæsning på Erhvervsøkonomi på Aarhus Universitet samt deltog i en konference på Erhvervsakademiet Dania, hvor vi hørte mere om markedsføringsøkonomi. Der er flere på holdet, som drømmer om begge uddannelser.
4. Etikken bag nationalregnskabet
Når man skal styre et lands økonomi er der mange måder at gøre det på og mange hensyn at tage. Vi har derfor selv prøvet at lægge et statsbudget ud fra forskellige etiske principper og diskuteret, hvad der egentlig er et rimeligt kompromis, når man skal lande en finanslov. Skal man f.eks. sikre mest muligt nytte for flest mulige? Eller hvordan er det lige, man gør?
5. Brandingkonkurrence
Vi har lært om branding-strategier og hvordan kan man forlænge et produkts popularitet og dermed levetid på et marked ved hjælp af branding. Dette, samt nogle gode salgs-fifs, danner grundlag for en konkurrence, som vi senere på foråret skyder i gang. Uden at afsløre for meget kan vi sige, at det handler om at tjene penge til et velgørende formål.