Steffen Tornberg højskolelærer Rønde Højskole

Steffen Tornbjerg, er cand.scient.pol fra Aarhus Universitet BSS og har tidligere arbejdet på ambassade, i en NGO og i et ledelsessekretariat.

Falder du for greenwashing i supermarkedet?

Greenwashing

Alt i vores tid skal være bæredygtigt. De fleste vil gerne betale lidt ekstra for at få et produkt, der ikke skader vores klode unødigt. Vi er for længst ovre den tid i dansk politik, hvor højrefløjen ikke tog klimaforandringerne alvorligt. Alle er efterhånden enige om, at bæredygtighed er vejen frem, og vi får klimaskam, når vi gør noget, der forurener meget. I 2022 er de danske forbrugere meget klimabevidste, og vi efterspørger i høj grad bæredygtige produkter. Men der sker noget bekymrende på udbudssiden.

Hvad er greenwashing?

Greenwashing er, når virksomheder bruger flotte ord, opfinder deres egne miljømærkninger o.lign. til at få produktet til at fremstå mere grønt eller bæredygtigt, end det egentlig er. Det er ulovlig, vildledende markedsføring. Man må ikke bruge hvilke som helst ord i sin markedsføring af et produkt, hvis man ikke kan dokumentere betydelige forskelle mellem produktet og lignende produkter. Men ved hjælp af farver, selvopfundne miljømærker og tomme ord såsom “klimavenlig” er det en kendsgerning, at greenwashing eksisterer.  En EU-rapport fra 2020 viste eksempelvis, at 42% af de undersøgte produkter greenwashede i markedsføringen af produktet. På samme tid ser vi, at klager om greenwashing til Forbrugerombudsmanden blev fordoblet i 2020 sammenlignet med tidligere år.

Greenwashing gør det umuligt at gennemskue produkterne

Forestil dig, at du er løbet tør for shampoo derhjemme. Du går ned i butikken og finder hylden med shampoo. På hylden står du overfor to shampooflasker. De koster det samme. Den ene er farverig og har mange ikoner på etiketten, der viser hvad den dufter af. Den anden er hvid og fremstår meget simpel ud over det grønne logo, hvorunder der står “naturlig og klimakompenseret”. Som den klimabevidste forbruger, du er, vælger du den simple, hvide shampoo med det grønne logo. Det havde du måske også gjort, selvom den havde været lidt dyrere. Men ved du egentlig, om den nu også er mere bæredygtig end shampooflasken ved siden af?

De lyver nok alle sammen

Et gammelt studie i Journal of Business Ethics fra 2013 viste, at vi forbrugere straffer virksomheder som greenwasher. Men vi kan jo ikke vide, om virksomhederne bag produkterne på hylden greenwasher, medmindre vi har en fuldstændig perfekt kontrolmyndighed, som spotter og slår ned på greenwashing (og det har vi ikke). Så, jeg er personligt lidt træt som forbruger. Når alle produkter bryster sig af at være klimakompenserede, grønne o.lign., er det umuligt for mig at differentiere produkterne. Altså medmindre jeg bruger ufattelig meget tid på at undersøge, om hvert produkt nu også er så grønne, som de lover. Jeg er blevet mere ligeglad med, hvad jeg køber. For de lyver nok alle sammen. Jeg bliver faktisk lidt irriteret hver gang nogen markedsfører sig selv med at være grønne og bæredygtige, fordi jeg antager, at de lyver og prøver at være smarte.

Skal vi så bare lade det ske?

Som menneske er det nemt at være doven og give op. Lade andre gøre arbejdet. Også når det gælder klimakampen. Skyde skylden på virksomhederne, der greenwasher. På regeringen, der ikke gør nok for at stoppe det. Men jeg tror generelt, at forbrugerne altid har et medansvar. Derfor har jeg i 2022 lavet et nytårsforsæt, der skal bremse min udvikling mod at blive en vrissen sort forbruger. Mindst én gang om måneden vil jeg se på et af de produkter, jeg har hjemme i skabene og undersøge, om der findes et grønnere alternativ. Og så vil jeg holde mig til det grønne alternativ fremover. 

Når eksempelvis min deodorant fra Ralph Lauren løber tør, vil jeg lave en Googlesøgning på grønne alternativer. Forsøge at finde dokumentationen bag deres klimapåstande. Hvis det er nemt at finde dokumentationen, er det nok ikke greenwashing. Så vil jeg holde mig til det grønne produkt fremover, indtil produktet ikke sælges længere. Ved at være loyal over for de bekræftede grønne produkter behøver jeg ikke opsøge ny information om et hav af produkter hver gang, jeg køber ind. Hvis jeg en dag føler mig ekstra klimatosset, kan jeg måske undersøge mange produkter på én gang. Vil du joine mit nytårsforsæt?

Synes du, det er spændende at diskutere bæredygtigt forbrug og greenwashing? Så klik her og læs mere om Business & Economics på Rønde Højskole, hvor vi dykker meget dybere ned i greenwashing og sætter vores forbrug og virksomheders grønne påstande under kritisk lup.

Business & Economics

Business & Economics på Rønde Højskole
Linjefaget Business & Economics er for dig, der er optaget af staters, virksomheders og organisationers aktiviteter i en globaliseret verden. Læs mere her.