Kort om Steffen

debat, performance og drama, brætspil

Uddannelse: Statskundskab
Fritidsinteresser: fitness, løb, undervandsjagt og brætspil

Vi er glade for at kunne præsentere vores nye kollega Steffen Tornbjerg!

Steffen S. Tornbjerg

Ny højskolelærer på nyt linjefag Business & Economics!

Steffen er nye højskolelærer på Rønde Højskole, hvor han kommer til at stå i front på linjefaget Business & Economics. Han er 26 år og kandidat i statskundskab fra Aarhus Universitet. En uddannelse, der for ham handlede om at udforske mange fagområder. Derfor kommer hans undervisning på Rønde Højskole til at bygge på mange forskellige grene af samfundsvidenskab – business, økonomi, jura og politisk debat. Han har erfaringer med det hele -blandt andet har han flygtet fra russisk politi, da han som valgobservatør i Rusland i 2018 besøgte et oppositionspartis kontor i Sankt Petersborg.

Undervandsjæger og brætspilsnørd

Når han ikke flygter fra præsident Putin, bruger Steffen tid på at gå i fitness, løbe, harpunfiske på stranden og spille brætspil. Og under pandemien er Steffen faktisk blevet lidt af en brætspilsnørd: Han har brugt weekender og aftner på at udvikle sine egne brætspil, revidere eksisterende brætspil og fordybe sig i litteratur, som nogle brætspil er baseret på. Derfor skal Steffen selvfølgelig også undervise i brætspil – og så kan han også noget med drama og performance.

Tanker om linjefaget Business & Economics.

Vi har taget en snak med Steffen om, hvordan eleverne vil opleve det nye linjefag.

Hvad kan man se frem til som elev på Business & Economics?

”På Business & Economics skal vi arbejde med os selv som individer og med virksomheder, politikere og lande. Vi skal ud og undersøge, om virkeligheden svarer til det, som teorier og eksperter tilbyder af forklaringer på forskellige begreber inden for økonomi og ledelse. Hvis vi eksempelvis har om ledelse og motivation, skal vi ud og se forskellige ledelsesregimer i praksis og indgå i dialog med lederne og medarbejderne om, hvad ledelsesstilen betyder for dels deres resultater og dels for kulturen. Det kan være, at vores teorier er on point, men det kan også ske, at vi bliver overraskede, og at vores teorier slet ikke passer med den virkelighed, som vi møder. Og er det så fordi teorierne ikke duer, eller er det fordi praksis burde være anderledes? Og hvad er egentlig rimeligt? Det skal vi blandt andet diskutere nærmere, når vi har aktiviteter ud af huset.”

Er du mest til teori eller praksis?

”Begge dele! Det er vigtigt, at vi er godt klædt på til sådanne møder ud af huset, så vi får det maksimale udbytte. Det gør vi ved at fordybe os i teorier, analysere cases og diskutere dilemmaer i klasselokalet, så vi har fingeren på pulsen og kan stille de rigtige spørgsmål. Så jeg vil gerne en form for vekselvirkning mellem teori og praksis, hvor vi danner hypoteser i klasselokalet og efterfølgende diskuterer etiske og moralske aspekter på bedste højskolevis.”

Hvor meget har eleverne indflydelse på undervisningen?

”Der er lagt op til, at højskoleeleverne selv får indflydelse på undervisningen. Det er oplagt, at eleverne selv får mulighed for at vælge lige netop den leder, de gerne vil interviewe, og at vi prøver at få en aftale i hus. Som højskolelærer er det jo selvfølgelig mit job at sørge for, at undervisningen er spækket med spændende aktiviteter. Men en stor del af pointen ved at gå på højskole er også, at man kan få lov til at eksperimentere, blive inspireret og kan udforske nogle drømme, og derfor vil jeg selvfølgelig løbe videre med de bolde, som eleverne spiller op til mig.”

Kort om Steffen

Navn: Steffen Synnestvedt Tornbjerg
Født: 1994
Underviser også i: introduktion til jura, samfund og
debat, performance og drama, brætspil

Uddannelse: Statskundskab
Fritidsinteresser: fitness, løb, undervandsjagt og brætspil

Business & Economics

Linjefaget Business & Economics er for dig, der er optaget af staters, virksomheders og organisationers aktiviteter i en globaliseret verden. Læs mere her.