Science & Technology

Science & Technology er et arbejdende laboratorium, hvor du får viden om og erfaring med anvendt fysik, kemi, biologi og matematik. Læs mere her.

I højskoleuniverset bliver du en del af noget større

Kasper Petersens drøm er at blive iværksætter og få sin egen virksomhed. For ham blev højskoleopholdet det, der hjalp ham med at finde sit fokus: En uddannelse inden for naturvidenskaben.

Kasper Petersen højskoleelev

En spændende og lærerig rejse

Efter studentereksamen var i hus begyndte Kasper Petersen på det, han selv kalder ”den spændende og lærerige vej” mod sin drøm. Den gik blandt andet igennem rejser i USA, Canada og Asien, suppleringskurser i matematik og fysik og to påbegyndte uddannelser: Pædagoguddannelsen og ingeniøruddannelsen inden for informations- og kommunikationsteknologi. Men uddannelserne føltes bare ikke helt rigtige i maven.

”Da jeg begyndte på ingeniøruddannelsen var jeg på daværende tidspunkt ikke klar til at starte. Jeg var lige flyttet til byen og var ikke rigtig faldet til endnu. Og jeg ved ikke helt, hvorfor jeg startede på pædagoguddannelsen, men i løbet af min tid der fandt jeg ud af, at jeg ikke skulle være pædagog. Derfor lagde jeg vejen omkring højskoleuniverset af et par omgange. Jeg trængte simpelthen til at være en del af noget større,” siger Kasper.

Klar til iværksætteri

Kasper startede med et ophold på Silkeborg Højskole for at have en masse friluftsliv. Og bagefter opdagede han Rønde Højskoles studieforberedende linjefag, og han pakkede rygsækken endnu en gang.

”Jeg valgte Rønde højskole på grund af de studieforberedende linjer, og fordi jeg gerne ville være en del af det fantastiske og unikke fællesskab, man får på en højskole, endnu en gang. Jeg valgte linjefaget Science & Technology, og i løbet af min tid der fandt jeg ud af, at jeg ville have en uddannelse inden for naturvidenskaben. I januar deltog jeg også i forløbet omkring projektledelse og entreprenørskab, og der blev vi blandt andet undervist i innovation, kreativitet, idéudvikling, målsætning, designtænkning, projektledelse, samarbejde, teambuilding, præsentationsteknikker og kommunikation. Hele den proces har gjort, at jeg føler mig mere rustet til at deltage i lignende forløb eller endda skabe mit eget – i form af iværksætteri,” fortæller Kasper.

Klar til et nyt kapitel

Også på det personlige plan har opholdet været vigtigt for Kasper. Ikke mindst den lettelse, der ligger i at føle sig afklaret.

”Personligt har jeg forbedret mine sociale kompetencer, for eksempel er jeg blevet mere initiativrig. Jeg har også fået en masse nye venner – men vigtigst af alt har jeg fundet ud af, hvad jeg gerne vil lave i fremtiden. Min drøm er nu at blive iværksætter og skabe mit eget. Planen er, at jeg vil læse en diplomingeniøruddannelse, så jeg kan tilegne mig nogle kompetencer, som jeg kan bruge. Så lige nu går jeg bare og venter på at komme i gang med min uddannelse som diplomingeniør i Elektrisk Energiteknologi, og jeg glæder mig til at påbegynde et nyt kapitel i mit liv. Så jeg vil ikke sige, at jeg har taget den lige vej til min drøm, men jeg har taget den spændende og lærerige vej mod min drøm.”