Science & Technology

Rønde Højskole Science & Technology

Science & Technology er et arbejdende laboratorium, hvor du får viden om og erfaring med anvendt fysik, kemi, biologi og matematik. Læs mere her.

Det laver vi på Science & Technology

Robot-olympiade, kolde colaer, universitetsbesøg og truede dyrearter – opfinderne er vidt omkring på linjefaget Science & Technology! Her er de 5 sjoveste cases, højskoleeleverne har arbejdet med her i foråret:

  1. Robotterne kommer!

    Vi har arbejdet med robotteknologi – for hvad er mulighederne, og hvordan bruger vi robotterne klogt, effektivt og etisk forsvarligt? Vi har blandt andet været på besøg på datalogistudiet i Aarhus, hvor vi fik lov at afprøve de robotter, som deltagerne i den danske robotolympiade skal bruge. Og så har vi diskuteret modernitet, humanitet og køn – for er det for eksempel i orden at fremstille sex-robotter?

  2. At tilpasse sig en verden under forandring

    Vi har arbejdet med den seneste rapport fra FNs Klimapanel IPCC. Og selv om det på mange måder er deprimerende læsning, så er det alligevel spændende at se på de tilpasninger, vi er nødt til at lave, når klimaet forandrer sig. Helt konkret har vi kigget på byggebranchen, hvor tilpasninger til oversvømmelser og hedebølger bliver vigtige – og hvilke mere bæredygtige byggematerialer, vi skal anvende i fremtiden. Og så har vi målt på gletsjerfronterne ved hjælp af satellitbilleder for at se, hvordan de har bevæget sig gennem tiden.

  3. Biodiversitet – vi har brug for hinanden

    Ved du, hvad en rødliste er? Det gør vi. For det er nødvendigt, at vi som samfund arbejder med biodiversitet, og derfor har vi været på jagt i den internationale rødliste IUCN Redlist efter dyrearter, der optræder i forskellige kategorier af truet – fra least concern til extinct. Det viser sig, at de specialiserede dyrearter har det hårdest, og at vi skal beskytte de dyr med behov for meget særlige miljøer. Som for eksempel en stakkels frø, der er afhængig af et vandfald med megen vandsprøjt, og hvor det er en rigtig dårlig ide at bygge en dæmning. Vidste du i øvrigt, at man kan bruge sæler til at indsamle data fra de isfronter, som det er for farligt for mennesker at sejle tæt på?

  4. 3D produktionsdesign

    Vi har arbejdet med at producere nyttige, innovative og æstetiske design. Vi har designet mobile kølerum til øl og colaer ved hjælp af 3D-printere og laserskærere og gjort dem flotte og funktionelle med plads til måling af temperaturer. En nyttig ting på en højskole, hvor vi endda blev så optaget af designet, at vi også tog fritiden i brug.

    Automation og den menneskelige hjerne

    Vi får brug for at erstatte menneskelige ressourcer, både fysiske og intellektuelle, med maskinelle procedurer i fremtiden. Eller gør vi? Hvor er automationen nyttig og nødvendig, og hvilke opgaver bør vi altid overlade til den menneskelige hjerne? Automation er et system med mange muligheder og faldgruber, og det er spændende at diskutere og arbejde med. Helt konkret har vi arbejdet med at opfinde et system, der kan transportere en blå bold til en grøn firkant. Det er sværere, end det lyder!

Har du lyst til at komme med på Science & Technology-holdet? Så er der højskolestart til august og vi har stadig få ledige pladser. Læs mere her: