”Højskolen er på en måde blevet mit tredje hjem”
Line læser til lærer i Århus. For hende blev opholdet på Rønde Højskole en endelig afklaring på drømmestudiet – og en nyopdaget kærlighed til friluftslivet.
Lines vej mod lærerseminariet er en længere historie. Efter folkeskolen ville hun gerne arbejde inden for businessverdenen med økonomi og matematik, men efter 3 år på HHX og et 1 år som indkøbsassistent i Tyskland fandt hun ud af, at hun ikke skulle sidde stille på et kontor – hun ville i stedet arbejde med mennesker og ikke tal. Men spørgsmålet var så hvordan.
”En mandag morgen blev jeg ringet op kl. 6 og spurgt, om jeg kunne komme og tage nogle vikartimer samme dag på en lokal skole. Og bum! Pludselig var der gået et halvt år, hvor jeg havde arbejdet som lærervikar og pædagogmedhjælper på skolen. Jeg blev bidt af det. Ikke to dage var ens, og det var spændende at følge elevernes faglige, sociale og personlige udvikling.”
Men Line var ikke helt overbevist om, at det var lærer, hun skulle være, når nu sociologi og psykologi også lød spændende.
”Jeg kunne godt lide at fordybe mig i teorier og nørde. Så fandt jeg ud af, at Rønde Højskole eksisterede, og de havde en pædagogisk/psykologisk linje, hvor jeg kunne komme til at snuse lidt til de forskellige fagområder, og jeg håbede derigennem at blive afklaret med, hvad jeg havde lyst til at studere i fremtiden. Og så havde jeg lyst til at gå på en højskole, hvor man havde mulighed for at prøve mange forskellige fag af – både noget adventure, kreativt, musik, sport og det faglige. Rønde havde det hele. Så jeg startede på højskolen.”
”Du skal da bruge dit fine gennemsnit til noget”
Line havde en forestilling om, at lærer kunne man altid blive, og hun havde mødt mange skeptiske holdninger overfor lærerjobbet, fordi ”du skal da bruge dit fine gennemsnit til noget.” Men gennem undervisningen på højskolen blev hun alligevel klar over, at det var lærer, hun skulle være.
”Fagligt blev jeg udstyret med en god rygsæk med masser af diskussioner og refleksioner af spændende pædagogiske og psykologiske teorier, som jeg har nydt stor glæde af på studiet. Lige pludselig gav de mange teorier om narrative tilgange og læring i praksisfællesskaber endnu mere mening, og man kunne drage nye paralleller. Det var fedt. Jeg fandt også ud af, gennem undervisningen på højskolen, at det teoretiske kombineret med det praktiske, var en god kombi for mig – og at læreren netop kunne tilbyde dette. Og så har jeg virkelig opdaget min passion for friluftsliv og den kreative verden med håndværksfag og design. Jeg har også fået så mange nye fantastiske venskaber med mig. Mange af de venner, jeg har fra højskolen, er nogle af de bedste venner, jeg har. At møde så mange mennesker, der er så anderledes og ens fra en selv på en og samme tid, har været inspirerende. Vi har haft så mange oplevelser sammen, at det ikke er til at fatte. Det har knyttet nogle unikke venskaber, som jeg aldrig tror ophører. Når jeg tænker på Rønde, er det på en måde blevet mit tredje hjem. Jeg nyder at komme tilbage til skolen, hver gang jeg er der. Jeg tror aldrig, jeg stopper helt med at komme tilbage.”