Science & Technology

Science & Technology

Linjefaget Science & Technology er for dig, der er fascineret af naturvidenskab og de muligheder, naturvidenskaben gemmer på. Læs mere her.

”Jeg var skoletræt, men havde stadig et behov for at lære mere - både fagligt, socialt og personligt." - Lasse Esbensen, tidligere elev

Lasse Esbensen

Linjefaget Science & Technology er for dig, der er fascineret af naturvidenskab og de muligheder, naturvidenskaben gemmer på. Læs mere her.

Jeg har svært ved at beskrive, hvor meget højskolen har betydet for mig personligt.

Lasse Esbensen var elev på Rønde Højskoles linjefag Science & Technology. Nu læser han Biologi på Aarhus Universitet.
Lasse Esbensen

Allerede som barn var Lasse meget nysgerrig på verden omkring sig. Om verden på det tidspunkt så var Harry Potter, aztekernes akvædukter, de nyeste LEGO eller dovendyrets biologi. På sin efterskole blev han særligt optaget af matematik og naturvidenskab og overvejede at blive miljøingeniør. Men alligevel kom han i tvivl.

”Jeg tror, at miljøingeniør med tiden blev det lette svar, frem for hvad jeg reelt drømte om. Jeg vidste, jeg ville gøre noget godt, men med tiden indså jeg, at selve uddannelsesprocessen også skulle være god for mig,” siger Lasse.   

Det at score karakterer skaber ikke karakter

Lasse startede på Rønde Højskoles linjefag Science & Technology for at afprøve idéen om et ingeniørstudie, men også for at rykke sine egne grænser.

”Jeg var skoletræt, men havde stadig et behov for at lære mere – både fagligt, socialt og personligt. Højskolens koncept med selvvalgte fag uden eksamen og en socialt anlagt hverdag tiltalte mig derfor. Fagligt set fik jeg meget med fra højskolen! Og jeg tror også, at jeg blev mere åben over for, hvad det reelt vil sige at arbejde fagligt. Tidligere var min tilgang til skolen præget af, at hvis jeg virkelig skulle udrette en forskel, var topkarakterer og perfektion vejen frem. På højskolen lærte jeg dog med tiden, at dét at score karakterer ikke nødvendigvis skaber karakter. Frem for at prøve at leve op til en urealistisk perfekthedskultur, lod jeg mig selv prøve og fejle, og prøve og fejle igen – og jeg fandt ud af, at det faktisk er en meget sjovere måde at lære på,” siger Lasse.

Fik bugt med genertheden

Lasse var glad for at afprøve en masse forskellige ting på højskolen. Både undervisningen på linjefaget, men også helt andre ting: Ultimate frisbee, sankning, band-sessioner og at udvikle og afholde quidditch for hele højskolen.

”Jeg har svært ved at beskrive, hvor meget højskolen har betydet for mig personligt. Det lyder som en kliché, men dét at tage på Rønde Højskole har været en af de bedste og mest livsbekræftende beslutninger, som jeg har truffet. Generthed og tilbageholdenhed har altid fyldt i mit liv, og i dagene op til min start på højskolen besluttede jeg mig for, at den person jeg gerne ville være, skulle jeg agere som fra dag ét. Højskolen viste sig at være det rigtige sted at øve sig på dén mentalitet: Alle, hvad end det var eleverne eller personalet, var enormt støttende, og tit føltes det som om, at jeg reelt kunne flytte bjerge – jeg skulle bare have lysten til det og tage initiativet. Det var en ubeskrivelig fed følelse, når jeg sammen med andre fik en umiddelbart skør idé, og det viste sig ikke at være så skørt alligevel, når en hel højskole støttede op om den. Dét at skabe noget positivt i flok gjorde, at jeg også fik troen på at kunne skabe noget positivt selv; Man er jo en del af flokken.”    

”Jeg har svært ved at beskrive, hvor meget højskolen har betydet for mig personligt. Det lyder som en kliché, men dét at tage på Rønde Højskole har været en af de bedste og mest livsbekræftende beslutninger, som jeg har truffet.”

Lasse Esbensen

”Jeg havde bare manglet min gruppe.”

Lasse endte med at være et helt år på højskole, og i dag er det særligt det sociale fællesskab, han fremhæver, når han skal tale om, hvad der var så skelsættende for ham.

”Mere end noget andet ved jeg, at alle dem jeg interagerede med i løbet af det år, var med til at give mig en tro på, at jeg godt kunne; hvis bare jeg havde viljen og lysten. Det er særligt tydeligt i mit forhold til idræt. Efter at have valgt en del idrætsfag fandt jeg ud af, at jeg fandt en anden ro i bevægelse end i noget andet – til trods for, at jeg gennem hele min skolegang havde slæbt mig selv af sted til idrætsundervisningen. Jeg havde bare manglet min gruppe mennesker at dyrke sport med,” siger Lasse. ”På højskolen handler sport ikke bare om at præstere, men om at have det sjovt og få sved på panden, og det endte da også med, at boldspil kom til at fylde det meste af min hverdag på Rønde. Så jeg tror jeg fik en anden værdsættelse og respekt for, hvor meget menneskene omkring mig betyder for mit velvære; og i hvor høj grad vi alle er et produkt af vores sociale relationer.”

Det nye mantra

Efter først at have givet sig i kast med et års ren matematik er Lasse i gang med bachelorstudiet i Biologi på Aarhus Universitet.

”Det er enormt spændende at lære om alt fra de helt små byggesten i cellen til tropernes økologi. Jeg tror også nu på, at dét at processen skaber glæde er det vigtigste, uafhængigt af hvad gennemsnit og arbejdet på den anden side bliver. Jeg kan huske, at højskoleforstanderen engang har nævnt, at der ikke med garanti findes ét rigtigt valg, men at der altid findes en masse gode valg. Det er blevet lidt af et mantra for mig: Ikke alt på studiet er lige fedt altid, og jeg ved endnu ikke hvad jeg skal være eller hvad jeg skal opnå med studiet – men det er også okay. Man finder jo sin vej i livet, og det er måske mere spændende at finde den ad uventede og uudforskede stier frem for ad den lige vej.”