Konflikthåndtering

Konflikter er en hel normal del af livet. Nogle konflikter kommer vi godt igennem, og andre bliver ødelæggende. I konflikthåndtering lærer vi at spotte en konflikt, og vi øver os i at gøre noget andet end det vi plejer. Viden om konflikters natur kan være banebrydende for at forstå, hvordan vi skal agere i dem. Hvis ingen besinder sig, vil konflikten eskalere, og inden vi får set os om, har vi dannet fjendebilleder og opgivet samtalen. Vi oplever ofte konflikter hjemme, i skolen, på arbejdet eller andre steder, hvor vi er i tæt kontakt med andre mennesker, og konflikter er også med til at udvikle os og vores relationer. Der findes forskellige typer af konflikt, og viden om typerne kan gøre det nemmere at vælge hvilken strategi, vi skal benytte. Er vi for eksempel uenige om fordeling af penge eller tid og skal have lavet en aftale, eller handler konflikten om respekt og anerkendelse og derfor om at blive bedre til at forstå hinanden? Vi kigger på egne og andres konflikter og udsætter dem for analyser og metoder.

I arbejdet med konflikter er det relevant at kigge på den personlige kommunikation. Det kan være, brugen af ganske små ord er med til at optrappe eller nedtrappe en konflikt. Det kan også være, at krydsede arme og en løftet hage kan ændres til et mere åbent kropssprog, så dialog og respekt for
den anden kan få plads. Vi vil gennemgå forskellige kommunikative muligheder. Hvordan kan vi blive bedre til at stille spørgsmål i konflikten? Hvordan bliver vi på egen banehalvdel, og hvilke strategier kan vi benytte i håndteringen af en konflikt? I konflikthåndtering kan du også blive bedre til at etablere en dialog og være uenige sammen med andre. Du får også redskaber til at komme godt igennem forhandlingssituationer, og vi går filosofisk til ordet ”undskyld”.

Vi arbejde med cases, rollespil, teatersport, små film, tekster og en hel masse øvelser, så vi både lærer konfliktteori og får nye handlingsmuligheder næste gang vi står i en konflikt.