Journalistik, Medier og Kommunikation

Journalistik, medier og kommunikation

Linjefaget Journalistik, Medier og Kommunikation er for dig, der vil arbejde indenfor mediebranchen som fx journalist, kommunikatør eller tilrettelægger. Her får du bred undervisning inden for de journalistiske og kommunikative fag.

Jeg fandt ud af, at jeg ikke skal være journalist. Jeg skal lede andre journalister.

Astrid Elisabeth Christensen var elev på Rønde Højskoles linjefag Journalistik, Medier & Kommunikation. Nu har hun søgt ind på Medieproduktion & Ledelse på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Journalist

Astrid var egentlig startet på et studie, men mavefornemmelsen var bare forkert. Det var mere tanken om et tredje sabbatår, der havde fået hende til at søge ind. Derfor tog hun en spontan beslutning og tog på højskole.
”Jeg var nødt til at finde ud af hvor jeg ville hen uddannelses- og karrieremæssigt.” Og jeg vidste, at jeg ville i en retning inden for mediebranchen, bare ikke nøjagtig hvilken uddannelse, der skulle føre mig dertil, eller hvilken rolle, jeg skulle have. Gennem min sindssygt dygtige og skarpe lærer fik jeg dybere indsigt i medieverdenen og bred undervisning inden for de journalistiske og kommunikative fag. Halvvejs gennem opholdet fandt jeg ud af, at jeg ikke skulle være journalist, som jeg havde gået og troet. Men jeg ville derimod gerne sidde i ledelsen og være med til at lede journalister. Jeg fandt ud af, at jeg er god til planlægning og til at få ting til at ske. Det var projektledelsen, som jeg synes var spændende,” siger Astrid, som blandt andet arbejdede med produktion af podcasts, hjemmeside og med sociale medier, hvor de overordnede overvejelser omkring vinkel, tone og visuelt udtryk fik mere plads. Overvejelser, som en leder skal have.

Fik hinanden med

Astrid stoppede på studiet efter halvanden uge og startede på højskolen – en måned efter alle de andre højskoleelever.
”Selvom folk var en måned inde i opholdet, mærkede jeg det ikke synderligt meget, og folk var gode til at tage imod mig, men det krævede helt klart også en indsats fra min side. Og jeg fik nogle fantastiske venner, fede oplevelser og gode minder. Der var et godt sammenhold på vores hold, og folk var altid gode til at lave ting og få hinanden med. Særligt om aftenen lavede vi tit aktiviteter, enten nede i hallen eller i dagligstuen, og der var altid nogen, som var friske på det ene eller det andet,” siger Astrid

”Jeg var nødt til at finde ud af hvor jeg ville hen uddannelses- og karrieremæssigt.” Og jeg vidste, at jeg ville i en retning inden for mediebranchen, bare ikke nøjagtig hvilken uddannelse, der skulle føre mig dertil, eller hvilken rolle, jeg skulle have.”

Journalist

”Mine sociale kompetencer blev styrket gevaldigt”

Astrid oplevede, at det i den grad gav pote at arbejde hårdt på at komme ind i fællesskabet som nytilkommen elev.
”Efter lidt tid tænkte jeg, at mine sociale kompetencer var blevet styrket gevaldigt. Og hvor kliche det end lyder, var der samtidig en atmosfære og accept i det bare at være sig selv, og folk tog bare hinanden ind, som vi var og er – sådan føltes det i hvert fald for mig. Det er længe siden, at jeg har grædt så meget, som den dag vi sagde farvel til hinanden. For mig var det hårdt at vide, at jeg ikke kunne se og være sammen med de mennesker, som jeg var blevet så glad for, til hverdag. En boble var brudt, og sådan er det nu engang, når man afslutter et højskoleophold, men det var en tid, jeg aldrig ville være foruden,” siger Astrid. For selv om hun havde et stort fagligt udbytte af sit højskoleophold er det netop de sociale kompetencer, som hun vil have med ind i ledelsesdelen, når hun skal starte på sin uddannelse.
“Gode ledere er gode til at få mennesker til at trives. Og det bliver man bare bedre til på højskole.”

gallafest på højskole