Journalistik, Medier og Kommunikation

Journalistik, medier og kommunikation

Linjefaget Journalistik, Medier og Kommunikation er for dig, der vil arbejde indenfor mediebranchen som fx journalist, kommunikatør eller tilrettelægger. Her får du bred undervisning inden for de journalistiske og kommunikative fag.

Lær blandt andet:

  • Fortælleteknik – lær at skrive levende, enkelt og forståeligt.
  • Retskrivning og kommatering – få styr på kommaerne og ryd op i fejlene.
  • Analyseopgaven og journalistiske genrer – få værktøjskassen i orden, så du nemt kan levere en nyhed, en reportage, en klumme, en kronik, et interview og meget mere.
  • Dig selv i journalistikken – Hvad er du god til, og hvor skal du blive bedre? Og hvad er meningen med det hele?
  • Paratvidenstesten
  • Den gode motiverede ansøgning og optagelsessamtale.

Kristian kom ind på Journalisthøjskolen:

”Jeg står lige midt i drømmen.”

Kristian Halkjær Schlüter var elev på Rønde Højskoles linjefag Journalistik, Medier & Kommunikation. Drømmen er at formidle sportens magi videre.

Kristian Schlüter

Kristian var altid en af sportsdrengene. Siden han var helt lille, var hans drøm at blive den nye Cristiano Ronaldo eller Ronaldinho, men som årene gik, og foldboldniveauet ikke rakte ind i superligaen, måtte han skyde den plan til hjørne. Men drømmen om at arbejde med sport en dag var stadig intakt.
”Jeg har altid tænkt, at Carsten Werge, Flemming Toft og Svend Gehrs, hvis stemmer har taget millioner af seere igennem de største begivenheder i fodboldens historie gennem flere årtier, har det fedeste job i verden. Tænk at kunne gøre sin hobby til sit arbejde og formidle og snakke om fodbold hver dag og ovenikøbet få penge for det. Det må være drømmen. I hvert fald blev det min,” siger Kristian.
Det gik op for Kristian, at han lige så gerne ville formidle historier om sport, som han ville dyrke det – og med tiden blev det med historier faktisk det vigtigste.
”Selv om det stadig er min store drøm at blive journalist indenfor sportens verden en dag, så er det Journalistens evne til at kunne fortælle historier for dem, der ikke selv har muligheden, der er blevet min drivkraft og årsagen til, at jeg drømmer om en dag at kunne kalde mig uddannet journalist,” siger Kristian.

Journalist

Klædt på til optagelsesprøve

Da det blev klart for Kristian, at han gerne ville søge ind på journalisthøjskolen, skulle han først finde hoved og hale i hele optagelsesforløbet. En hurtig googlesøgning bragte ham på sporet af Rønde Højskoles linjefag Journalistik, Medier & Kommunikation.
”Jeg var rystende nervøs over at skulle søge ind på journalistuddannelsen og ledte efter muligheder for at blive klædt på til opgaven. Og jeg har altid tænkt, at det kunne være fedt at tage på højskole, så jeg bookede hurtigt en billet til samtlige seks måneder på Rønde Højskole. Optagelse på journalisthøjskolen var det ultimative faglige mål med mit højskoleophold, men journalistik og historiefortælling var en by i Rusland for mig og en værktøjskasse, jeg aldrig havde haft  hænderne i , inden jeg startede. Det, kan man roligt sige, havde ændret sig, da jeg tog derfra,” siger Kristian.

“Optagelse på journalisthøjskolen var det ultimative faglige mål med mit højskoleophold, men journalistik og historiefortælling var en by i Rusland for mig og en værktøjskasse, jeg aldrig havde haft  hænderne i , inden jeg startede. Det, kan man roligt sige, havde ændret sig, da jeg tog derfra,” siger Kristian.

Styr på kommaet

En af de ting, der drillede Kristian, var det drilske komma.
”Højskoleopholdet lærte mig at sætte mine kommaer i søvne. Det kan lyde banalt, men grammatik var mit kryptonit inden opholdet på Rønde, og det er samtidig et krav at have styr på det til DMJX’ optagelsesprøve. Så de to sene aftener, vi havde i januar, hvor vi gennemgik dansk grammatiks utallige regler endte med at blive min redningsvest på det punkt. Det intense journalistiske forløb var generelt bare en gave, når det kom til at få journalistikken i fingrene og forstå, hvilken rolle journalistik spiller i samfundet. Desuden gav oplæggene, vi havde med tidligere elever, der var kommet ud i branchen, mig en nogenlunde ide om, hvad jeg gerne vil med journalistikken,” siger Kristian, der endte med at blive optaget på drømmeuddannelsen i Århus. ”Uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg ikke, jeg ville kunne have klaret det uden de erfaringer og værktøjer, jeg tog med fra undervisningen på højskolen.”

drenge i højskolens dagligstue

De bedste måneder i mit liv

Højskoleopholdet viste sig at være meget mere end bare til gavn for Kristians videre uddannelse.
”Jeg havde nogle af de bedste måneder i mit liv på højskolen. På det personlige plan tog jeg hjem med en del mere tro på mig selv, end jeg ankom med. Jeg er blevet langt bedre til for det første at forfølge mine egne drømme og at have troen på, det kan lade sig gøre, men også at acceptere, når jeg har skudt over mål og derefter lære af det. På det sociale plan er jeg kommet hjem med mange fede oplevelser sammen med så mange mennesker, som jeg holder af, og som jeg stadig er så heldig at have kontakt med i dag. Det er nærmest det vigtigste, tror jeg. Mødet med så mange forskellige mennesker, som man skal acceptere og lære at omgås med i dagligdagen. Jeg er blevet langt mere rummelig og omfavnende overfor mennesker, der ikke nødvendigvis minder om mig selv, og det er jeg taknemmelig for den dag i dag,” siger Kristian.

Journalistik på Rønde Højskole

Slut med tunnelsyn

I dag er Kristian i gang med sit tredje semester på journalistuddannelsen i Aarhus. Det var altid målsætningen, og det har ikke ændret sig det mindste siden han startede. Alligevel er hans horisont blevet udvidet.
”Jeg søgte ind med en form for tunnelsyn på en karriere i sportens verden. Tidligere ville jeg give mit eget gode højre ben for at komme til at rapportere om Christian Eriksens brug af sit. Det er egentlig ikke så vigtigt for mig i dag. Min interesse er blevet mere generel for de gode historier, hvilket naturligvis kun er en god ting, da man ikke kan tillade sig at være alt for kræsen, når det kommer til mulige jobs i mediebranchen. Undervisningen på skolen er centreret rigtig meget om, at vi skal ud og have hænderne i den journalistiske muld. Vi skal have nogle erfaringer, inden vi skal ud at prøve os selv af i medieverdenen under praktikforløbet, som starter på femte semester, og det trives jeg helt vildt godt i. Så lige nu vil jeg sige, at jeg står midt i drømmen!”