Læs mere om Pædagogik og psykologi her:
Læs om tidligere elevers vej til drømmestudiet her:
Cecilie: ”Jeg tager min højskole-attitude med på pædagogseminariet”
Cecilie Thrane Seremet læser til pædagog på JYDSK i Århus. For hende blev opholdet på Rønde Højskole en tryg boble uden bekymringer og med tid til fordybelse.
Cecilie fik både fagligt og socialt udbytte med fra Rønde Højskole
Cecilie Thrane Seremet læser til pædagog på JYDSK i Århus. For hende blev opholdet på Rønde Højskole en tryg boble uden bekymringer og med tid til fordybelse. Cecilie havde en forestilling om, at højskolen ville forberede hende fagligt til at læse videre. Derfor kom det bag på hende, at det sociale udbytte af opholdet var lige så stort. Det handler både om tryghed, alsidighed og om kontakten til lærerne.
”Det bedste ved at gå på højskole er, at man bliver lukket ind i en særlig tryg højskole-boble i 5 måneder, ingen bekymringer eller særlige forpligtelser. Man nyder bare tilværelsen og får en masse nye venner. Så de tre elementer, der har betydet mest for mig er klart, at man på en måde fik lov til at være barn igen. Der blev sørget for en på den måde, at der altid var mad på bordet, og hver aften skete der en eller anden form for social aktivitet, som man selv kunne vælge at være med til. Derudover har det været super fedt at have en god og venskabelig kontakt med lærerne. Til sidst har det været fedt, at skolen har haft så mange forskellige valgfag. Når jeg ikke havde pædagogisk/ psykologisk linje, var jeg enten på farten i adventuretimerne eller dyrkede en form for idræt,” fortæller Cecilie.
Højskolen skal med på studiet
Højskole-elever er ofte populære på uddannelsesinstitutionerne, fordi de har en naturlig åbenhed og investerer i fællesskabet. Det er også noget, Cecilie har taget med sig videre på pædagoguddannelsen.
”Jeg tager helt sikkert min højskole -attitude, som er åben, glad og livlig videre med på pædagogseminariet Og selvfølgelig evnen til at tale med alle mulige mennesker. Lige nu er det bare skønt at være begyndt i skole igen, lære noget om pædagogikken, som jeg brænder for, få noget mere erfaring og selvfølgelig en masse nye venner. Og det er klart en hjælp med de ting, jeg allerede har lært i timerne på højskolen,” fortæller hun.