Science & Technology

Rønde Højskole Science & Technology

Science & Technology er et arbejdende laboratorium, hvor du får viden om og erfaring med anvendt fysik, kemi, biologi og matematik. Læs mere her.

Kan du opklare et mord?

Linjefaget Science & Technology tager efterforsker-brillerne på i fagugen.

Hvem dræbte chefen for affaldspladsen? Hvordan skal vi tolke og vægte de fysiske spor, og hvem havde motiv til at dræbe?

En god, spændende og saftig mordgåde er et fantastisk undervisningsredskab, for i de retsmedicinske discipliner finder du mange metoder, teknikker og måder at tænke på, som viser naturvidenskabens potentiale. På Science & Technologylinjen tager vi vores nysgerrighed og fantasi med i laboratoriet, når vi udvikler en krimigåde til de andre elever.

Til formålet tager eleverne mange forskellige discipliner i brug: Her skal testes skrab fra fingernegle i mikroskop, arbejdes med programmering, sammenlignes fingeraftryk og pollen, identificeres metaller ved hjælp af kemisk analyse og fastlægges dødstidspunkt ved hjælp af maddikers udviklingsstadier.

”En mordgåde er en sjov måde at arbejde på, fordi det er så konkret og fordi, der er så mange metoder i spil. Og så stiller det også krav til logisk tænkning og god, troværdig historiefortælling,” fortæller højskolelærer Poul Abildgaard.