Business & Economics

Linjefaget Business & Economics er for dig, der er optaget af staters, virksomheders og organisationers aktiviteter i en globaliseret verden. Læs mere her.

For Jesper var det oplagt at koble interessen for business med et højskoleophold

Jesper vil hjælpe danske virksomheder med at slå igennem på det europæiske marked. Derfor har han valgt Business & Economics-linjen på Rønde Højskole.

Jesper Stolberg-Porup er 21 år og kommer fra Aalborg, og handelsvejen har altid ligget i kortene for ham. Efter efterskolen startede han på IB og handelsgymnasiet, og han har altid været optaget af virksomheder og økonomi.

”På mange måder er jeg en super materialist, men samtidig er jeg også en helt almindelig dansk, social knægt, der var vild med efterskolen. Det har bare altid føltes naturligt for mig med business-verdenen, og da jeg så opdagede, at jeg kunne kombinere den interesse med et højskoleophold, så valgte jeg Rønde Højskole,” siger Jesper.

Jesper - elev på Rønde Højskole

Iværksætteri og investeringer

Egentlig ville Jesper have været ude at rejse i sit tredje sabbatår. Rejsen til Japan var planlagt og jobbet som snowboard-instruktør stod parat, men så satte covid-19 en stopper for planerne. I stedet opdagede han højskolen og det helt nye linjefag Business & Economics.

”Jeg syntes jo, den lå lige til højrebenet. Det tiltalte mig især, at jeg kunne være med til at påvirke undervisningens indhold og have indflydelse, så det ikke blev repetition af gymnasiestoffet. Og vores lærer er virkelig god til at inddrage os og bruge gode, aktuelle cases i sin undervisning. Vi har lige beskæftiget os meget med CSR og virksomheders sociale ansvar, og vi har kigget på virksomheder som Amazon og Wolt og de udfordringer, de byder den danske model. Og om lidt skal vi arbejde med iværksætteri, ledelse og investeringer, og det glæder jeg mig meget til. Samtidig er det også vigtigt for mig, at højskolen er meget mere end mit linjefag. Jeg er jo virkelig en sportsdreng og har valgt en masse styrketræning og idræts- og boldfag,” fortæller Jesper.

Vil gøre en forskel i Europa

Efter højskolen har Jesper søgt ind på både CBS og BSS. Drømmen er at læse en HA i European Business eller noget erhvervsøkonomi.

”Jeg ved endnu ikke helt, hvor i erhvervslivet jeg hører hjemme. Jeg synes, det er spændende både med økonomistyring, human resources, produktudvikling og innovation eller ledelse. Men jeg ved, at jeg gerne vil hjælpe danske virksomheder med at slå igennem på det europæiske marked. Jeg er helt vild med de muligheder, der er i Europa, og det kan jeg virkelig se mig selv i. Jeg er glad for de kerneværdier, som Europa står for med gode markedsvilkår og ordnede arbejdsforhold. Så selv om der stadig er mange udfordringer, så er det nok der, jeg gerne vil gøre en forskel,” siger han.

Kom til åbent hus

Åbent hus