Læs mere om Journalistik, medier & kommunikation her:

Læs om tidligere elevers vej til drømmestudiet her:

Jeg vidste, jeg var nødt til at gøre noget for at bestå optagelsesprøven

Cindie Madsen studerer journalistik på Danmarks Medie-og Journalisthøjskole i Århus. På Rønde Højskolen oplevede hun, at der var tid til at arbejde med den enkelte elevs styrker og svagheder

cindie madsen

Da Cindie Madsen var barn, drømte hun om at blive verdensstjerne, det var næsten lige meget på hvilken måde. Så blev hun ældre, og drømmen ændrede sig til journalistik. Hun tog studentereksamen og begyndte så at arbejde målrettet på at forbedre sine chance for at blive optaget på den eftertragtede drømmeuddannelse.

”Jeg læste tysk op på B-niveau efter gymnasiet. Og ellers valgte jeg bare at arbejde, så jeg kunne spare penge sammen til et højskoleophold, hvor de havde en journalistlinje. For jeg vidste, at jeg skulle gøre noget for at bestå optagelsesprøven. Jeg valgte Rønde Højskole fordi jeg følte, det var et sted, hvor der var tid til den enkelte, og hvor jeg virkelig kunne få noget ud af det fagligt,” fortæller Cindie.

Jeg var ikke kommet ind uden mit højskoleophold

Højskoleopholdet viste sig også at bestå af meget mere end det, Cindie havde forventet.
”Jeg fik rigtig meget med fra skolen fagligt. Jeg fik ikke en manual til, hvordan man består optagelsesprøven, men jeg fik redskaberne til at arbejde med de ting, som jeg havde svært ved. Nogle er gode til grammatik, andre er gode til at være kreative med sproget. På Rønde bliver man set, og man finder ud af, hvad der kører for en, og hvor der skal arbejdes mere for at bestå prøven. Jeg er overbevist om at jeg aldrig var kommet ind, hvis ikke det havde været for Rønde Højskole. Men jeg fik også de bedste venner med fra højskolen! Det er det, der står tydeligst. Ellers fik jeg troen på mig selv og en masse spændende oplevelser. Mødet med de internationale elever giver mere end man lige tror, og var en stor del af min ophold når jeg tænker tilbage. I dag læser jeg på journalisthøjskolen i Aarhus. Det var min største drøm. Og den gik i opfyldelse Sidenhen er der kommet nye drømme til. For hvad skal det føre til? Den nye ‘store’ drøm er at komme i praktik på en radiostation. Og det tror jeg på også kan lykkedes,” fortæller Cindie.

• Det vil være provokerende at sige tillykke til dig, der ikke kom ind, men et bump på vejen er også en mulighed for at gøre noget andet. Livet er mere end en lineær plan, som er mejslet i sten. Et bump på vejen er mulighed for at gøre sig andre erfaringer, der kan bidrage med positiv betydning for et menneskes udvikling.

• Hvordan sikrer man at det studie og den karriere man vælger passer godt til det liv man vil leve? Hvordan spiller livets tilfældigheder ind på gode valg? Det har forstander Birgit Fuglsbjerg gjort sig lidt tanker om her.