Spørgsmål og svar om Rejseprojektet

Af informationsmedarbejder og højskolevejleder Danny Sannem

I disse dage får jeg rigtig mange spørgsmål om Rønde Højskoles Rejseprojekt fra unge, som er interesseret i at komme ud at rejse og lave frivilligt arbejde som en del af deres sabbatår og samtidig gerne vil samle noget relevant erfaring til en kvote 2-ansøgning næste år.

Her har jeg samlet en række af de spørgsmål, der går igen. Jeg håber, at du kan bruge dem. Har du uddybende spørgsmål kan du altid stille dem via chatten på hjemmesiden eller du kan ringe/SMS’e til mig direkte på tlf. 2193 5680. Jeg svarer ofte også om aftenen og i weekenden.

FAQ – ofte stillede spørgsmål

Spørgsmål: Hvilke lande kan jeg rejse til?

Svar: Rønde Højskole har samarbejdpartnere i bl.a. Tanzania, Guatemala, Ghana og Cambodia. Vi har også gode kontakter i Indien, Haiti, Ecuador, Sydafrika, Cameroun, Bolivia og Thailand. Har du et særligt ønske, så har vi stor erfaring med at hjælpe vores elever på rejseprojektet med at opdyrke kontakter i hele verden. Så mulighederne er mange og næsten ubegrænsede.

Spørgsmål: Hvilken slags frivilligt arbejde kan jeg komme til at lave?

Svar: Undervisning, omsorg, pleje, socialt arbejde, sundhed, kommunikation, dyrebestyttelse, empowerment, uddannelse og meget mere. Vi stræber efter at finde projekter, der har relevans for vores studieforberedende linjer og for optagelse via kvote 2.

Spørgsmål: Hvornår tager man afsted?

Svar: Normalt rejser vores elever ud med det samme, når deres højskoleophold er afsluttet. Men hvis du ønsker det, kan du også vente til et tidspunkt, der passer dig bedre. Det er DIN rejse, så du bestemmer selv.

Spørgsmål: Hvor længe varer rejsen?

Svar: Du bestemmer selv, hvor lang tid din rejse varer. Vi anbefaler, at du er minimum to måneder (- men gerne længere tid) på det sted, hvor du skal arbejde som frivillig. Skal din rejse være relevant for ansøgning via kvote 2, er der ofte krav fra uddannelsesstederne om minimum 3-4 måneders varighed.

Spørgsmål: Tæller rejsen som erfaring i forbindelse med ansøgning til og optagelse på videregående uddannelser via kvote 2?

Svar: Mange videregående uddannelser lægger vægt på udlandsophold med længerevarende frivilligt arbejde, når de vurderer ansøgninger på kvote 2.

Spørgsmål: Kan jeg blive frivillig hos en af Rønde Højskoles samarbejdspartnere uden at skulle på højskole først?

Svar: Nej. Højskoleopholdet er en del af vores kvalitetssikring overfor vores samarbejdspartnere. Et højskoleophold på Rønde Højskole giver dig relevante menneskelige og faglige værktøjer til at kunne agere konstruktivt og gøre en positiv forskel, når du rejser ud som frivillig.

Spørgsmål: Hvad koster rejsen?

Svar: Prisen afhænger af, hvordan du planlægger din rejse. Den aktuelle pris på flybilletterne har stor betydning for den samlede pris. Dertil kommer udgifter til visum, rejseforsikring, lommepenge, vaccinationer og evt kost og logi. Det kan godt lade sig gøre at planlægge en rejse i op til 6 måneder for under 20.000 kr. Hvis du vil på safari, trekke, ø-hoppe eller lignende, skal du regne med ekstra udgifter hertil.

Spørgsmål: Hvor længe varer opholdet på Rønde Højskole?

Svar: Et ophold på Rønde Højskole varer 4-6 måneder.

Spørgsmål: Hvad koster et ophold på Rønde Højskole?

Svar: Prisen for højskoleopholdet varierer fra ca 33.000 kr til ca. 45.000 kr. afhængigt af varighed og valg af obligatoriske studierejser.

Spørgsmål: Hvem planlægger min rejse?

Svar: Det gør du selv. Og måske sammen med en eller flere højskolekammerater, som du har lært at kende og besluttet dig for at rejse sammen med. Du får selvfølgelige en masse gode råd og kvalificeret sparring fra vores lærere, der har mange års erfaringer med at rejse og planlægge rejser med frivilligt arbejde. Du sidder med styrepinden og træffer beslutningerne – vi giver råd, sparring, vejledning før, under og efter rejsen.

Spørgsmål: Hvem skal jeg rejse sammen med?

Svar: Du kan rejse alene eller du kan rejse sammen med andre. Hvis du ønsker at rejse sammen med andre giver rejseprojektet dig en unik mulighed for at møde en rigtig god rejsemakker.

Flere spørgsmål?

Hvis du har flere spørgsmål, så kontakt mig endelig. Jeg vil glæde mig til at inspirere og vejlede i forhold til at rejse ud som frivillig med Rønde Højskole.

Du kan fange mig på tlf. 2193 5680 og email dk@rhe.dk eller du kan bruge chatten her på siden til at kontakte mig online såvel som offline.

• Det vil være provokerende at sige tillykke til dig, der ikke kom ind, men et bump på vejen er også en mulighed for at gøre noget andet. Livet er mere end en lineær plan, som er mejslet i sten. Et bump på vejen er mulighed for at gøre sig andre erfaringer, der kan bidrage med positiv betydning for et menneskes udvikling.

• Hvordan sikrer man at det studie og den karriere man vælger passer godt til det liv man vil leve? Hvordan spiller livets tilfældigheder ind på gode valg? Det har forstander Birgit Fuglsbjerg gjort sig lidt tanker om her.